20 July 2014

SEMBELIT PADA KANAK-KANAK



Kebanyakan kanak-kanak sering mengalami masalah sembelit... Bila si manja ni kena sembelit... memang kasihan sebab kesakitan amat menyakitkan... Kadang2 sehingga menyebabkan kawasan dubur mereka luka dan berdarah... 

Ada yang amik solution untuk masukkan ubat melalui dubur...Yang tu memang memeritkan bila nak membuang sebab ubat tu memaksa usus untuk buang sisa tersebut tanpa kira saiz yang akan keluar... Saya dulu selalu guna ubat ni...memang ada standby kat rumah.. tapi bila anak nak membuang kadang2 sampai pucat lesi muka menahan sakit... kesian sangat.. N ubat ni tak bagus sebenarnya... ia akan mengarah usus untuk tidak berkerja sendiri untuk membuang sisa2 makanan...

Jangan la cuba beri ubat ni pada anak anda sebab ia tak bagus...

ANTARA TANDA-TANDA ANAK ANDA MENGALAMI MASALAH SEMBELIT
  • Sakit perut (datang dan pergi)
  • Kurang lapar berbanding biasa
  • Berkelakuan resah dan tidak selesa
  • Luka pada dubur – yang menyebabkan rasa sakit dan berdarah apabila buang air. Ini disebabkan anak anda meneran terlalu kuat untuk memaksa najis yang keras dan besar keluar.
  • Berkelakuan menahan (bagi mengelakkan rasa sakit) seperti mencangkung, menyilang kaki atau tidak mahu duduk di atas mangkuk tandas
  • Anda boleh mengesan ketulan keras apabila menekan perutnya.

DALAM MASA JANGKA PANJANG MASALAH SEMBELIT AKAN MENYEBABKAN
  • Buang air dalam seluar. Hujung usus besar (rektum) anak anda dipenuhi najis dan ini menyebabkan ia mengembang. Anak anda mungkin tidak terasa mahu buang air kerana rektum ini sentiasa mengembang.
  • Dalam keadaan ini, najis boleh keluar sendiri tanpa disedari. Dalam istilah perubatan, sembelit disebut enkopresis atau inkontinen feses.

PUNCA-PUNCA YANG MENYEBABKAN MASALAH SEMBELIT

1.Ia disebabkan keadaan semula jadi. Sesetengah kanak-kanak ada pergerakan usus yang perlahan sehingga boleh menyebabkan sembelit. Selain itu tabiat ke tandas seperti mengabaikan isyarat buang air kerana leka bermain.
2 .Perkara ini menyebabkan lama kelamaan najis menjadi keras dan besar menyebabkan ia sukar untuk dikeluarkan.
3. Jadual ke tandas perlu dipupuk dan dijadikan waktu khusus yang tiada gangguan. Menahan keinginan untunk buang air akan menyebabkan proses buang air besar menjadi lebih sakit dan payah.
4.Kadangkala pertukaran persekitaran baru seperti sekolah atau diberitahu untuk ‘bertahan’ ketika mahu buang air (terutama di sekolah) juga boleh menyumbang kepada masalah ini.
5. Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami sembelit makan seperti biasa. Meningkatkan pengambilan serat dan air biasanya tidak membantu mengatasi masalah ini. Bagaimanapun bagi sesetengah kanak-kanak yang memang ada kecenderungan mengalami sembelit, kekurangan serat boleh memburukkan keadaan.
6. Luka pada dubur menyebabkan kanak-kanak berasa sakit dan tidak mahu ke tandas. Jadi mereka akan cuba bertahan dan keadaan ini boleh menyebabkan masalah bertambah teruk.
7. Penyakit seperti ketiadaan hujung saraf di dalam usus, kecacatan saraf tunjang, kekurangan hormone tiroid dan beberapa gangguan metabolik juga boleh menyebabkan sembelit. Bagaimanapun ia kes terpencil dan hanya sebilangan kecil masalah sembelit kanak-kanak disebabkan penyakit.

Kebanyakan kanak2 akan mengalami fasa sembelit ni sebab kurangnya pengambilan serat dalam diet seharian...

Anak saya pun alami fasa ni.. dan saya akan beli ubat difarmasi utk atasi masalah ni...  tapi sejak tahu ubat ni xbagus... saya stop..xguna lg...Nak tau apa yang saya bagi sekarang?


Yup... sekarang saya just bagi Mealshake je... Alhamdulillah... Sembelit dah xde lagi...

“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Nak tau lebih lanjut boleh whatsapp saya k....

AZIZAH
Pm / whatsapp : 0197665652
Add & pm Fb : Noorazizah Ishak

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

COD AREA : Bandaraya Johor Bahru, Larkin, Bandar Baru Uda, Tampoi, Skudai, Taman U, UTM Skudai, Perumahan Pulai

No comments:

Post a Comment