3 June 2016

PENGEDAR SHAKLEE JOHOR BAHRU : DAH BACA SURAH AL-KAHFI??

Assalamualaikum dan Salam Jumaat buat semua... Dah baca surah Al-kahfi hari ini??

Kenapa kena baca surah al-kahfi?? Hari ni Zah nak kongsi serba sedikit manfaat dan kelebihan membaca surah al-Kahfi...

Surat Al Kahfi atau juga disebut Ashabul Kahf merupakan surat golongan Makkiyah atau yang diturunkan di Kota Mekkah. Surah ini mengandungi 110 ayat dan bercerita tentang beberapa orang pemuda yang tidur dalam gua bertahun-tahun lamanya. Selain itu terdapat pula beberapa buah cerita dalam surat ini yang semuanya mengandung pengajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia.




KELEBIHAN MEMBACA SURAH AL-KAHFI

1.   Manusia yang membaca Al-Kahfi pada Hari Jumaat akan terhindar dari fitnah Dajjal. Makhluk kejam yang akan keluar pada akhir zaman ini nantinya akan membuat kerosakan di bumi dan menyebarkan fitnah kepada setiap umat Islam. Nabi Muhammad SAW bersabda bahwa rajin membaca surat ini pada hari jumat maka akan terhindar dari fitnah tersebut. 
“Barang siapa membaca Surah Al Kahfi pada hari Jum’at, maka Dajjal tidak bisa memudharatkannya,” (HR-Dailami).

“Siapa yang membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya dari kepala hingga kakinya dan siapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi,” (HR Ahmad).

2.   Dengan membaca Al Kahfi pada hari Jumaat adalah mendapat pengampunan dosa di antara dua Jumaat. Dalam riwayat lain dari Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu 'anhu, Rasulullah bersabda, Dari Ibnu Umar radhiyallahu 'anhuma, Rasulullah SAW bersabda.

“Siapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua jumat.”

Orang yang membaca Surah Al Kahfi pada Hari Jumat juga akan mendapat pancaran cahaya diri.

"Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada malam Jum’at, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul 'atiq." (HR Al-Hakim)

3.   Diriwayatkan dari Ibnu Mardawaih dari Abdullah Bin Mughaffal disebutkan bahwa Rumah yang dibacakan surah al-Khafi dan al Baqarah tidak akan dimasuki syaitan sepanjang malam itu.

Sunnah membaca surat Al-Kahfi pada malam Juma’at atau pada hari Juma’atnya, dan malam Juma’at diawali sejak terbenamnya matahari pada hari Kamis. Tempohnya akan berakhir sampai terbenamnya matahari pada hari Juma’at..

Demikianlah Manfaat dan Keutamaan Membaca Surat Al-Kahfi pada Hari Jumat. Betapa banyak orang lalai dari amalan yang satu ini dan memilih mengerjakan tindakan yang merugi. Semoga kita yang mengetahui dapat mengalamkan, serta mencintai seluruh surat-surat Al-Quran yang memiliki keutamaan dan masnfaat masing-masing. 


Sekian sahaja perkongsian saya untuk hari Jumaat ini...



Salam ukhwah...




 ********************************************************************************

UNTUK SEBARANG TEMPAHAN DAN KONSULTASI PRODUK SHAKLEE..

HUBUNGI

AZIZAH
Pm / whatsapp : 0197665652
Add & pm Fb : Noorazizah Ishak
Like Page : Vita Homes

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

COD / PICK UP AREA : Bandaraya Johor Bahru, Bandar Baru Uda, Tampoi, Skudai, Taman U, UTM Skudai, Perumahan Pulai, Kangkar Pulai, Sri Pulai, City Square, CIQ JB, Dataran Sri Gulam, KFC Tampoi, KFC Stulang, KFC Sri Gulam, AEON BIG Taman U, Petron Kip Mart, Petronas Taman Impian Emas, Taman Imigresen, Hutan Bandar, Taman Pelangi, Jalan Kolam Air


PENGHANTARAN : SELURUH MALAYSIA!!!
 

No comments:

Post a Comment