12 April 2014

SEMBELIT PADA SI MANJA MERISAUKAN SAYA

Si manja kalau kena sembelit memang memeritkan...macam tu jugak si aliya... sekarang ni dia tengah kena sembelit...ooohh..memang kesian sangat n merisaukan jugak...bila sampai masa nak membuang menangis menahan sakit...sampai terpaksa urutkan perut dia bantu untuk membuang...

Bagaimana si manja boleh kena sembelit??

Apakah sembelit?

Si kecil dikatakan mengalami sembelit bila najisnya keras atau dia tidak ke tandas secara tetap. Dalam erti kata yang lebih mudah, sembelit boleh ditakrifkan sebagai kesukaran membuang air besar, dengan najis berketul-ketul seperti batu atau keras selama sekurang-kurangnya dua minggu; atau najis keras dua kali atau kurang daripada dua kali dalam seminggu.

Sembelit berlaku apabila pengecutan otot kolon menjadi perlahan atau lembap, menyebabkan najis melalui kolon secara terlalu perlahan, atau apabila kolon menyerap terlalu banyak air. Akibatnya, najis menjadi terlalu kering dan keras.


Punca

Banyak faktor boleh menyebabkan sembelit. Jika si kecil melawan gesaan untuk membuang air besar disebabkan dia tidak suka menggunakan tandas sekolah, kemungkinan besar najisnya akan menjadi besar dan keras.

Penyahidratan, yang selalunya disebabkan ciri-birit atau penyakit lain, juga boleh mengeraskan najis. Diet juga faktor yang menyebabkan sembelit. Sebagai contoh, makanan tinggi lemak, rendah serat (termasuk banyak makanan snek dan pastri), akan menjadikan sembelit lebih serius.


Bagaimana Shaklee Dapat Membantu??

Mealshake adalah pilihan terbaik ibu-ibu yang mempunyai anak yang mengalami masalah sebegini sebab Mealshake sangat membantu mengatasi masalah sembelit. Zah pun bagi Mealshake pada Aliya. Selain untuk mengurangkan masalah sembelit, ia juga bagus untuk meningkatkan selera makan.. Jom intai-intai lebih lagi tentang kelebihan Mealshake ni!!!

Pertama, untuk kecantikan kulit. Mealshake kaya dengan protin yang menyihatkan sel-sel dan lengkap dengan 24 jenis vitamin dan mineral penting untuk perkembangan kulit yang sihat. Kenapa protin penting? Zah senaraikan kepentingannya secara ringkas di bawah :

  • protin berfungsi untuk membina sel baru dan menggantikan sel rosak atau sel yang telah mati
  • protin digunakan untuk membina tisu penghubung pada ligamen, tendon dan otot.
  • protin berfungsi untuk mensintesis hormon bagi koordinasi badan
  • protin digunakan untuk mensintesiskan antibodi bagi pertahanan badan. Kulit yang cantik bermula daripada sel yang sihat. Jika sel telah mati atau rosak tidak diganti, itulah penyebab kepada kulit kusam. Selain protin, mealshake juga mengandungi bcomplex, iron dan copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat sekaligus meningkatkan warna kulit dan menjadikan kulit kelihatan lebih bertenaga.
Kedua, untuk mengurangkan masalah sembelit di kalangan kanak-kanak.Untuk satu bahagian mealshake, terdapat 3gm serat. Serat dapat membantu proses peristalsis dalam kolon (pembuangan) berjalan dengan lebih lancar dan proses detoks dapat berlaku secara neutral. Sebab itu ia sesuai untuk kanak-kanak yang selalu sembelit.

Ketiga, untuk antioksida. Disebabkan mealshake mengandungi vitamin A, C, E, selenium, maka keperluan antioksida juga boleh diperolehi daripada mealshake. Antioksida penting bila mana badan kita mempunyai radikal bebas. Antioksida la yang menjadi senjata untuk combat with radical bebas tu. Siapa yang boleh menjamin dalam badannya tiada langsung radical bebas? Saya yakin tiada!

Keempat, untuk bantu anak lebih fokus. Kenapa? kerana Mealshake mengandungi 12 vitamin penting. Untuk setiap satu hidangan, kita akan mendapatkan, 25% vitamin A, 30 % vitamin B6, 20% vitamin B12, 30 % vitamin C, 10% vitamin D, 35% vitamin E, 30% daripada thiamin, 10% riboflavin, 35% niacin, 35% folat, biotin 35% dan 30% asid pantotenat. Itu bahagian vitamin, bagaimana pula dengan kandungan mineral?
Ada 11 mineral penting yang ditemui dalam campuran Mealshake. Untuk satu hidangan, kita akan mendapat 20% kalsium, 35% daripada besi, 15% daripada fosforus, 25%s daripada magnesium, 30 % zinc, 35% daripada selenium, 35% copper, 35% manganese dan 35% molibdenum. Satu bahagian juga mengandungi 80mg natrium dan 275mg kalium
Jadi anak-anak dan remaja yang sedang membesar sangat memerlukan keperluan vitamin dan mineral yang lengkap agar minda mereka dapat berkembang dengan lebih baik.



Selain itu, zah berikan juga Performance Drink.. Kenapa?? Ini adalah bagi mengawal bendalir dalam badan bagi mengelakkan kekurangan air dalam badan dan mengakibatkan sembelit menjadi lebih teruk. So, performance drink ni dapat menggantikan air yang hilang dalam badan akibat kekurangan minum air kosong dan cuaca panas.


 


Kelebihan Performance Drink
  1. Mengandungi proprietari elektrolit OPTI-LTYE dengan campuran unik karbohidrat yang membekalkan tenaga segera dan berkekalan untuk menyokong penghidratan optimal.
  2. Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi.
  3. Meningkatkan daya ketahanan badan.Memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat,menggantikan air yang hilang semasa latihan fizikal,meningkatkan daya tahan otot dan memanjangkn waktu latihan tanpa mencederakan tubuh.
  4. Mencegah Penyahhidratan-mengurangkan kehausan,mencegah penyahhidratan,melembabkan kulit dan kelihatan muda
  5. Memelihara tahap gula darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.
  6. Menjadi pilihan ahli sukan dan mereka yang menjalani gaya hidup aktif dan mengurangkan rasa dahaga.
  7. Kurang kandungan gula (less gular).
  8. Bebas gas atau tidak berkarbonat.
  9. Hidangan yang lazat untuk diminum pada bila-bila masa dan dimana saje.Enak dimimum begitu atau bersama minuman lain
 Sangat sesuai untuk:
  • Para atlet
  • Mereka yang berpuasa
  • Mereke yang sering keletihan
  • Sesuai juga untuk ibu mengandung/ibu menyusukan anak
  • Mereka yang kurang minum air
  • Mereka yang kerap sakit kepala
  • Bila rasa nak demam atau demam
  • Sesuai untuk kanak-kanak yang demam

HASILNYA???

Baru 2-3 hari mencubanya dan Alhamdulillah dia najis tak terlalu keras walaupun nampak muka macam dramatik sangat... sekurang-kurangnya kurang kesakitan semasa membuang dan dia tak mengadu kesakitan bila Zah mencucinya...


Sangat menjimatkan bagi kedua-dua produk ni..
Mealshake (544gram) - RM 114 >> hanya satu sudu kecil KFC setiap kali pengambilan
Performance Drink (534gram) - RM 83 >> Hanya satu sudu dicampur dalam air 250 ml

Boleh tahan 1-2 bulan....


Nak dapatkan Shaklee?? Hubungi :

AZIZAH
Pm / whatsapp : 0197665652
Add & pm Fb : Noorazizah Ishak

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda! 

Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk  merawat, mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk pada pakar perubatan terlebih dahulu.

Cod area: Bandaraya JB, Larkin, Pulai Indah, Kangkar Pulai, Pulai Perdana dan kawasan perumahan pulai yang berdekatan

No comments:

Post a Comment